loading...

معرفی ابزارهای صنعتی

بازدید : 181
دوشنبه 13 مرداد 1399 زمان : 19:37

آشنایی با کاتر آسفالت بر یا بتن بر (کاتر برش بتن)

کاتر اسفالت بر در جهت برش سطح بتن و یا آسفالت جاده ها می باشد. کاتر آسفالت بر در کندن آسفالت در مقاطع کوچک برای کابل گذاری و لوله گذاری کاربرد دارد. فروش دستگاه برش بتن در مقایسه با کاتر اسفالت بر بیشتر می باشد. از دستگاه کاتر آسفالت بر برای برش آسفالت و برش بتن استفاده میگردد. به کاتر آسفالت بر کف بر نیز می گویند. و از آن برای جاده و کف و قطع بتن و قطع آسفالت استفاده می شود.دستگاه کاتر آسفالت بر برای برش سنگ فرش و پیاده رو و موزائیک نیز کاربرد دارد. و گزینه مناسب و کاربردی برای پیمانکارانی میباشد که با دستگاه کاتر آسفالت سرو کار دارند.
اصولا موتور کاتر آسفالت از دو نوع موتور هندلی و موتور کاتر استارتی می باشد که از نظر کاربردی موتور هندلی کاربرد بیشتری نسبت به موتوراستارتی کاتر دارد.



بتن بر ها دستگاه هایی موتوری و قدرتمند هستند که با هدف برش سطوح سخت مانند بتن و چیز هایی شبیه به آن مورد استفاده قرار می‌ گیرند. در طراحی تا ساخت انواع بتن بر یک ایده کلی حاکم است. تیغه دیسکی شکل سخت و مخصوص برش بتن که همراه با قدرت بسیار موتور هایی که عموماً بنزینی و دیزلی هستند، همراه با سرعت بسیار بالایی مادامیکه قدرت قابل توجهی دارند، به گردش درآمده و می توانند سطوح کاملاً سخت مانند بتن را برش بزنند.

انواع کاتر آسفالت بر یا بتن بر از نظر موتور


کاتر آسفالت بر با موتور بنزینی

این نوع کاترها از لحاظ کاری عمومی تر می باشند و از نظر قیمت و کارکرد خوب در اکثر پروژه ها کاربرد بیشتری دارند.

کاتر آسفالت بر بنزینی
کاتر آسفالت بر دیزلی

از لحاظ توان و قدرت بالای موتور های دیزل در کاترهای بزرگ از این نوع موتورها استفاده میگردد.

کاتر آسفالت بر دیزلی
انواع کاتر آسفالت بر بر حسب نوع و قدرت موتور

کاتر آسفالت بر بسته به نوع موتور و قدرت موتور و شاسی انواع متنوعی دارد که به چند نمونه از آنها اشاره میکنیم:

کاتر آسفالت بر با موتور (هندا 13 اسب) بنزینی با شاسی کاتر تهران کاتر آریا
کاتر آسفالت بر با موتور( هندا 16 اسب) بنزینی با شاسی کاتر تهران کاتر آریا
دستگاه آسفالت بر با موتور( راتو 16 اسب) بنزینی با شاسی کاتر خلیج فارس
دستگاه برش بتن با موتور (ای تی کیو16 اسب) با شاسی کاتر تهران کاتر آری
5_شاسی کاتر برقی سه فاز


کاتر برش بتن


دستگاه کاتر آسفالت بر برای پیمانکاران و شرکت های حفاری از اهمیت بالای برخوردار می باشد. که با توجه به قطر تیغه کاتر آسفالت بر از 7 سانت تا 17 سانت متر قابلیت برس دارد. (بطور مثال اگر شما از تیغه کاتر 25 استفاده کرده باشید میتوانید تا عمق 7 سانتی متر عمل برش را انجام دهید و یا اگر از تغیه برش آسفالت 45 استفاده کرده باشید میتوانید تا عمق 18 سانتی متر برش بزنید).شکاتر برش آسفالت یا دستگاه آسفالت بر از یک موتور دیزلی یا موتور بنزینی و یک شاسی کاتر تشکیل شده که در انواع مختلف شاسی کاتر مانند. شاسی کاتر تهران کار . شاسی کاتر تهران کاتر آریا . شاسی کاتر خلیخ فارس . شاسی آسفالت بر تکنوو یا شاسی هیساکی مالزی و غیره کوپل می شود.
دستکاه آسفالت بر قابلیت نصب تیغه برش بتن و تیغه برش آسفالت را دارا میباشد.
توجه داشته باشد: با نصب کردن تیغه برش آسفالت بر روی دستگاه آسفالت بر شما قابلیت برش بتن را ندارید و به محض تماس تیغه با بتن الماس تیغه آسفالت بر از بین خواهد رفت.و همچنین نمیتوان از کاتر برش بتن براری برش آسفالت استفاده کرد.
به دلیل سیستم هوا خنک بودن موتور دستگاه آسفالت بر بعد از چند ساعت کاری باید اجازه دهید موتور خاموش و خنک شود. شاسی کاتر دارای یک مخزن آب میباشد که برای خنک کردن تیغه دستگاه آسفالت بر کاربرد دارد که با ردیختن آب بر روی تیغه باعث خنک شدن تیغه کاتر آسفالت بر میگردد. تفاوت دستگاه آسفالت بر با کاتر برش بتن مربوط به نوع تیغه برش کاتر می باشد.


ویژگیهای یک کاتر آسفالت بر ایده آل

موتوری با قدرت و توان بالا
دارای قاب مناسب برای جلوگیری از ورود گردو خاک به داخل موتور آسفالت بر
داشتن مخزن آب بزرگ و قابل شستشو برای خنک شدن تیغه
4_فرمان و چرخ مناسب برای راحت کار کردن اوپراتور

نگهداری و تعمیر کاتر آسفالت بر بنزینی

روغن موتور برای هر بار استفاده چک شود و هر 100 ساعت کاری تعویض گردد.
فیلتر هوا هر بار استفاده چک شود و 50 ساعت کاری چک تعویض گردد.
مخزن صافی سوخت هر 100 ساعت کاری چک تعویض گردد.
شمع موتور هر 100 ساعت کاری چک تعویض گردد.
مسیر سوخت هر سال یکبار تعویض گردد.


تیغه کاتر آسفالت بر

تیغه کاتر آسفالت بر یا تیغه برش آسفالت مورد استفاده در دستگاه آسفالت بر با توجه به کاربرد به دو دسته تقسیم می شوند:

تیغه های آسفالت بر: برای برش آسفالت از این تیغه ها استفاده می شود.
تیغه های بتن بر: برای بریدن بتن به کار می روند و دارای سختی بیشتر وقیمت بالاتری نسبت به تیغه های برش آسفالت می باشند.

تیغه های مورد استفاده در دستگاه برش آسفالت بر در سایزهای مختلف موجود می باشد که سایز تیغه در حقیقت بیان کننده قطر تیغه موردنظر می باشد. جالب آنکه بدانید در دستگاه آسفالت بر میزان برش دستگاه تقرببا برابر با یک سوم قطر تیغه می باشد. به طور مثال: عمق برش یک تیغه به قطر 60 برابر با 20 سانتیمتر خواهد بود. تیغه ها در سایزها و جنس های مخلتف جهت کاربری های متفاوت در سایزهای 40، 45، 50، 60، 70 با برندهای لوکیا، کرومکس، کات دیاموند، نورتن، امپریار، ساخت کشورهای کره، چین، ایتالیا، آمریکا و آلمان آماده عرضه به مشتریان می باشد.


تیغه آسفالت بر و تیغه بتن بر

نکته: همان طور که ذکر کردیم در صورت بستن تیغه بتن بر روی دستگاه امکان برش بتن میسر خواهد شود اما باید دقت شود که بتن موردنظر فاقد آرماتور باشد.

مخزن آب و سیستم خنک کاری تیغه

در دستگاه آسفالت بر سیستم خنک کاری به وسیله پاشیدن آب به تیغه ها باعث خنک شدن و افزایش عمر تیغه می گردد. مخزن آب به راحتی از ماشین جدا شده و بدون اینکه نیاز به حرکت دادن ماشین باشد می توان مخزن را پر کرد. در صورتی که در دستگاه آسفالت بر آب از دو طرف به تیغه بپاشد و تمام تیغه را خیس کند، خنک کاری بهتر انجام می پذیرد. همچنین دستگاه دارای محفظه ای برای جلوگیری از پاشیدن آب و پرتاب مصالح تراشیده شده به اطراف است که ایمنی را افزایش می دهد. محل محفظه نسبت به تیغه قابل تغییر است، به شکلی که همیشه محفظه نزدیک ترین فاصله با زمین را داشته و یا در تماس با آن می باشد.

مقدار و اندازه مصرف سوخت موتور Honda GX390

در موتورهای هوندا جی ایکس نمایش داده می شود و شماره ای که بعد از آن می آید نشانگر قطر پیستون می باشد برای مثال هوندا GX390 عدد 390 که از موتور های با قدرت 1 اسب بخار به بالا موجود است. بر روی کاترها، عموما از موتور هوندا GX390 استفاده می شود که نوع سوخت این نوع موتورها بنزین است و مصرف تقریبی GX390 ، 1.3 لیتر در ساعت است که نسبت به فشار که به موتور وارد می شود متغیر است.

نوع سوخت دستگاه های کاتر

دستگاه های کاتر اعم از آسفالت بر، بتن بر و بتن مسلح بر، باید دارای موتوری قوی باشند تا عمل برش را انجام بدهند این دستگاه ها از موتور هایی با قدرت 8 اسب بخار به بالا استفاده می شود که هم می توان از موتور های بنزینی همانند هوندا و غیره یا از موتور های دیزلی همانند مارگو وغیره و بعضا از الکتروموتور استفاده شود که تمامی این موتورها به وسیله فولی و تسمه، نیروی چرخشی را از موتور به تیغه انتقال می دهد.

عمر مفید دستگاه کاتر آسفالت بر و بتن بر

دستگاه و یا تجهیز که از سه قسمت تشکیل شده است متفاوت است که شامل شاسی، تیغه برش، و موتور می باشد که موتور ها هر 50 ساعت نیازمند به تعویض روغن و با مقدار تقریبی 1 لیتر می باشد و هر 500 ساعت نیازمند سرویس اساسی از قبیل از نظر هندل و سیم گاز موتور باید رعایت شود که موتور تحت فشار نباشد. همچنین در قسمت تیغ هم باید احتیاط شود که موتور تحت فشار نباشد. اوپراتور شاسی را بیش از حد حرکت ندهد و دستگاه به زمین چپ نشود. اصلی ترین نکته اینکه همیشه مخزن آب پر باشد و تیغ بدون آب که همان مایع خنک کننده در سیستم خنک کننده می باشد، کار نکند. در قسمت شاسی باید از اتصال محکم موتور به شاسی و محکم بودن تیغ در محل خود اطمینان حاصل نمود. در صورت اینکه احتیاج به استارت اولیه، اول تیغ را از سطح زمین جدا نموده و بعد استارت شود. بدین دلیل که اگر در لحظه استارت تیغ با سطح درگیر باشد، موتور دچار صدمه شده و و تیغه در بیشتر مواقع به طور جدی از بین می رود.

اندازه حجم مخزن آب کاتر های آسفالت بر و بتن بر

آب سیالی که در بیشتر موارد به عنوان خنک کننده در تجهیزات استفاده می شود، به دلیل خاصیت دماپا بودن آب و اینکه این مایع حیاتی به وفور در طبیعت یافت می شود، در دستگاه های برش، همچون کاتر، که تیغ در حال برش آسفالت یا سنگ یا بتن و بتن مسلح به کار می رود.

تیغ کاتر که از آلیاژات فلزی ساخته می شود در اثر اصطکاک با سطوح فوق الذکر دچار حرارت شده و این حرارت باعث مستهلک شدن تیغ کاتر و به اصطلاح دچار سوختگی تیغ می شود. در دوران قدیم به صورت دستی تیغه ها را با آب خنک میکردند اما امروزه با پیشرفت روز افزون علم و تجهیزات صنعتی به آپشن های جدیدی مجهز گردیده اند که نمونه ای از این آپشن ها، یونیت آب خنک می باشد که در کاتر ها تعبیه شده است. اغلب در قسمت انتهایی تجهیز موجود است و به اندازه میانگین 30 لیتر آب در خود ذخیره دارد و به وسیله شیلنگ مخصوص و یا لوله هایی که دارای شیرخروجی می باشد به سمت تیغ کاتر هدایت می شوند. در طول عملیات برش به صورتی روی تیغ ریخته و پاشیده میشود که تیغ را خنک می کند بدین صورت که آب، حرارت تیغ را برای بخار شدن از تیغ گرفته و در نهایت تیغ سرد می شود و در نتیجه، عمر تیغ کاتر افزایش می یابد.

جنس و مدل چرخ های کاتر های آسفالت بر و بتن بر

چرخ عنصر مفیدی است که توسط بشر ساخته شده و در اکثر تجهیزات به کار رفته است. دستگاه کاتر آسفالت بر یا کاتر بتن بر و در اصطلاح های دیگر ماشین برش زمین نیز نیازمند چرخ برای حرکت خود می باشند که در این نوع تجهیزات از چرخ هایی کوچک و مقاوم در برابر وزن بالا استفاده می شود. از آنجایی که این چرخ ها در معرض گرد و غبار و اصطکاک بر روی زمین هستند از چرخ هایی با بلبرینگی گریس خور استفاده می شود که گرد و غبار باعث دچار قفل شدگی چرخ کاتر نشود. جنس خود چرخ از لاستیک ضد فرسایش و تو پر است به این معنی که از تیوپ در لاستیک کاترها استفاده نشده است و در بعضی کاتر ها از چرخ های ترمز دار استفاده می شود.

راه های تشخیص اصل و فرع بودن کاتر های آسفالت بر و بتن بر

رنگ دستگاه به صورت یک دست و بدون لکه گیری و دانه دانه باشد. در قسمت سیلندر و قسمت های بدون رنگ موتور، نشانه هایی مانند نام شرکت، آرم و لوگو، شماره سریال یا بدنه موجود باشد و به طور صحیح نوشته شده باشد.

در لبه ها هیچ گونه زبری و برجستگی که نشانه از ضربه خوردگی یا برش غلط است، نباشد و بصورت صاف و صیقلی باشد به طوری که وقتی دست روی آن می کشیم به دستمان گیر نکند همچنین اجزای دیگر مانند شمع و وایر و قسمت های پلاستیکی نیز باید به همین صورت باشند.

پیچ های اتصال موتور به شاسی کامل بوده بدون هیچ گونه نقصی باشد و موتور را محکم به شاسی وصل کرده باشد. همچنین جنس فولی و تسمه نیز باید از متریال درجه یک باشد و شیر و شیلنگ یا لوله یونیت آب خنک هم باید مورد بررسی قرار گیرد.

سرعت حرکت و برش کاتر های آسفالت بر و بتن بر

سرعت حرکت و برش دستگاه های کاتر نسبت به نوع متریال برشی متغیر است، بدین صورت که سرعت برش در بتن و بتن مسلح با هم تفاوت دارد و با آسفالت به کلی متفاوت است. سرعت در برش بتن بسته به نوع سنگ دانه ها، نرمی و یک نواختی بتن و قدمت بتن متفاوت است و در نوع بتن مسلح تمامی تفاوت ها در بتن را داراست. به علاوه اینکه نوع اندازه و قطر میلگردها و تعداد میلگرد هایی که در بتن به کار رفته است نیز مورد محاسبه قرار می گیرد.

از همه مهم تر نوع آسفالت بر آن است که بیشتر از بتن و بتن مسلح بر مورد استفاده می باشد به طوری که در آسفالت به نوع دانه بندی شن و سنگ های آسفالت، جنس سنگ ها، نوع قیر به کار رفته و تعداد لایه های آسفالت و در آخر اقلیم منطقه عملیاتی هم مهم است. به عینه مشاهده شده آسفالت شهرهای گرم سیری با آسفالت مناطق سردسیر تفاوت هایی دارد.

حدآکثر استفاده از کاتر های آسفالت بر و بتن بر در روز

حداکثر استفاده در روز از دستگاه های برش بتن و آسفالت به بحث هایی که در قسمت هایی قبلی انجام شده بستگی دارد از نظر عمق برش، نوع برش، نوع متریال، اقلیم، اندازه تیغه، شیب زمین و قدرت دستگاه متفاوت است که هر کدام از این مباحث در بخش های قبلی مختصرا به صورت جدا گانه ای مورد بررسی قرار گرفته است.

قابلیت تنظیم عمق برش در کاتر های آسفالت بر و بتن بر

یکی از قابلیت های کاربردی در دستگاه های کاتر برش بتن و برش آسفالت، تنظیم ارتفاع و عمق برش می باشد. به وسیله اهرمی دوار انجام می شود، به صورت پیچ بوده و دارای رزوه می باشد که با چرخیدن شاسی متحرکی که در کف و زیر دستگاه کاتر قرار گرفته است و با کم و زیاد شدن رزوه ها در حرکت چرخشی، همزمان با قرار دادن فشار بر چرخ های پشتی کاتر، اهرم را به بالا و عقب حرکت داده و ارتفاع عمق برش را تغییر می دهد.

تعمیر و نگهداری کاتر آسفالت بر

همیشه باید دستگاه کاتر آسفالت بر دارای آب بوده و به هیچ وجه مخزن آب خالی نباشد.
برای روشن کردن دستگاه کاتر آسفالت بر دستگاه را اول در حالت بالا قرار داده سپس روشن و بعد از آن شاسی به صورت کاملا آرام پایین آمده و تیغه وارد سطح شود.
از هول دادن و فشار بی مورد پرهیز شود.
استفاده از تیغه های مناسب برای هر نوع برش (بتن و آسفالت).
سرویس جامع و کامل موتوری هر 6 ماه یک بار و سالیانه.
سرویس روغن و بازرسی موتوری ماهیانه.
بازدید و سرویس فیلتر هوا به صورت هفتگی.
از چپ شدن و واژگونی کاتر آسفالت بر جلوگیری شود.
تیغه کاتر آسفالت بر در مواقع مناسب تعویض گردد.
شیر و نازل آب مخزن به تیغه مورد بررسی قرار گیرد تا در مواردی که گرفتگی ایجاد می شود سریعا رفع گردد.
به هیچ عنوان تیغه کاتر آسفالت بر بدون آب مورد استفاده قرار نگیرد.
محورهای دستگاه کاتر همیشه گریس کاری شوند.

آشنایی با کاتر آسفالت بر یا بتن بر (کاتر برش بتن)

کاتر اسفالت بر در جهت برش سطح بتن و یا آسفالت جاده ها می باشد. کاتر آسفالت بر در کندن آسفالت در مقاطع کوچک برای کابل گذاری و لوله گذاری کاربرد دارد. فروش دستگاه برش بتن در مقایسه با کاتر اسفالت بر بیشتر می باشد. از دستگاه کاتر آسفالت بر برای برش آسفالت و برش بتن استفاده میگردد. به کاتر آسفالت بر کف بر نیز می گویند. و از آن برای جاده و کف و قطع بتن و قطع آسفالت استفاده می شود.دستگاه کاتر آسفالت بر برای برش سنگ فرش و پیاده رو و موزائیک نیز کاربرد دارد. و گزینه مناسب و کاربردی برای پیمانکارانی میباشد که با دستگاه کاتر آسفالت سرو کار دارند.
اصولا موتور کاتر آسفالت از دو نوع موتور هندلی و موتور کاتر استارتی می باشد که از نظر کاربردی موتور هندلی کاربرد بیشتری نسبت به موتوراستارتی کاتر دارد.



بتن بر ها دستگاه هایی موتوری و قدرتمند هستند که با هدف برش سطوح سخت مانند بتن و چیز هایی شبیه به آن مورد استفاده قرار می‌ گیرند. در طراحی تا ساخت انواع بتن بر یک ایده کلی حاکم است. تیغه دیسکی شکل سخت و مخصوص برش بتن که همراه با قدرت بسیار موتور هایی که عموماً بنزینی و دیزلی هستند، همراه با سرعت بسیار بالایی مادامیکه قدرت قابل توجهی دارند، به گردش درآمده و می توانند سطوح کاملاً سخت مانند بتن را برش بزنند.

انواع کاتر آسفالت بر یا بتن بر از نظر موتور


کاتر آسفالت بر با موتور بنزینی

این نوع کاترها از لحاظ کاری عمومی تر می باشند و از نظر قیمت و کارکرد خوب در اکثر پروژه ها کاربرد بیشتری دارند.

کاتر آسفالت بر بنزینی
کاتر آسفالت بر دیزلی

از لحاظ توان و قدرت بالای موتور های دیزل در کاترهای بزرگ از این نوع موتورها استفاده میگردد.

کاتر آسفالت بر دیزلی
انواع کاتر آسفالت بر بر حسب نوع و قدرت موتور

کاتر آسفالت بر بسته به نوع موتور و قدرت موتور و شاسی انواع متنوعی دارد که به چند نمونه از آنها اشاره میکنیم:

کاتر آسفالت بر با موتور (هندا 13 اسب) بنزینی با شاسی کاتر تهران کاتر آریا
کاتر آسفالت بر با موتور( هندا 16 اسب) بنزینی با شاسی کاتر تهران کاتر آریا
دستگاه آسفالت بر با موتور( راتو 16 اسب) بنزینی با شاسی کاتر خلیج فارس
دستگاه برش بتن با موتور (ای تی کیو16 اسب) با شاسی کاتر تهران کاتر آری
5_شاسی کاتر برقی سه فاز


کاتر برش بتن


دستگاه کاتر آسفالت بر برای پیمانکاران و شرکت های حفاری از اهمیت بالای برخوردار می باشد. که با توجه به قطر تیغه کاتر آسفالت بر از 7 سانت تا 17 سانت متر قابلیت برس دارد. (بطور مثال اگر شما از تیغه کاتر 25 استفاده کرده باشید میتوانید تا عمق 7 سانتی متر عمل برش را انجام دهید و یا اگر از تغیه برش آسفالت 45 استفاده کرده باشید میتوانید تا عمق 18 سانتی متر برش بزنید).شکاتر برش آسفالت یا دستگاه آسفالت بر از یک موتور دیزلی یا موتور بنزینی و یک شاسی کاتر تشکیل شده که در انواع مختلف شاسی کاتر مانند. شاسی کاتر تهران کار . شاسی کاتر تهران کاتر آریا . شاسی کاتر خلیخ فارس . شاسی آسفالت بر تکنوو یا شاسی هیساکی مالزی و غیره کوپل می شود.
دستکاه آسفالت بر قابلیت نصب تیغه برش بتن و تیغه برش آسفالت را دارا میباشد.
توجه داشته باشد: با نصب کردن تیغه برش آسفالت بر روی دستگاه آسفالت بر شما قابلیت برش بتن را ندارید و به محض تماس تیغه با بتن الماس تیغه آسفالت بر از بین خواهد رفت.و همچنین نمیتوان از کاتر برش بتن براری برش آسفالت استفاده کرد.
به دلیل سیستم هوا خنک بودن موتور دستگاه آسفالت بر بعد از چند ساعت کاری باید اجازه دهید موتور خاموش و خنک شود. شاسی کاتر دارای یک مخزن آب میباشد که برای خنک کردن تیغه دستگاه آسفالت بر کاربرد دارد که با ردیختن آب بر روی تیغه باعث خنک شدن تیغه کاتر آسفالت بر میگردد. تفاوت دستگاه آسفالت بر با کاتر برش بتن مربوط به نوع تیغه برش کاتر می باشد.


ویژگیهای یک کاتر آسفالت بر ایده آل

موتوری با قدرت و توان بالا
دارای قاب مناسب برای جلوگیری از ورود گردو خاک به داخل موتور آسفالت بر
داشتن مخزن آب بزرگ و قابل شستشو برای خنک شدن تیغه
4_فرمان و چرخ مناسب برای راحت کار کردن اوپراتور

نگهداری و تعمیر کاتر آسفالت بر بنزینی

روغن موتور برای هر بار استفاده چک شود و هر 100 ساعت کاری تعویض گردد.
فیلتر هوا هر بار استفاده چک شود و 50 ساعت کاری چک تعویض گردد.
مخزن صافی سوخت هر 100 ساعت کاری چک تعویض گردد.
شمع موتور هر 100 ساعت کاری چک تعویض گردد.
مسیر سوخت هر سال یکبار تعویض گردد.


تیغه کاتر آسفالت بر

تیغه کاتر آسفالت بر یا تیغه برش آسفالت مورد استفاده در دستگاه آسفالت بر با توجه به کاربرد به دو دسته تقسیم می شوند:

تیغه های آسفالت بر: برای برش آسفالت از این تیغه ها استفاده می شود.
تیغه های بتن بر: برای بریدن بتن به کار می روند و دارای سختی بیشتر وقیمت بالاتری نسبت به تیغه های برش آسفالت می باشند.

تیغه های مورد استفاده در دستگاه برش آسفالت بر در سایزهای مختلف موجود می باشد که سایز تیغه در حقیقت بیان کننده قطر تیغه موردنظر می باشد. جالب آنکه بدانید در دستگاه آسفالت بر میزان برش دستگاه تقرببا برابر با یک سوم قطر تیغه می باشد. به طور مثال: عمق برش یک تیغه به قطر 60 برابر با 20 سانتیمتر خواهد بود. تیغه ها در سایزها و جنس های مخلتف جهت کاربری های متفاوت در سایزهای 40، 45، 50، 60، 70 با برندهای لوکیا، کرومکس، کات دیاموند، نورتن، امپریار، ساخت کشورهای کره، چین، ایتالیا، آمریکا و آلمان آماده عرضه به مشتریان می باشد.


تیغه آسفالت بر و تیغه بتن بر

نکته: همان طور که ذکر کردیم در صورت بستن تیغه بتن بر روی دستگاه امکان برش بتن میسر خواهد شود اما باید دقت شود که بتن موردنظر فاقد آرماتور باشد.

مخزن آب و سیستم خنک کاری تیغه

در دستگاه آسفالت بر سیستم خنک کاری به وسیله پاشیدن آب به تیغه ها باعث خنک شدن و افزایش عمر تیغه می گردد. مخزن آب به راحتی از ماشین جدا شده و بدون اینکه نیاز به حرکت دادن ماشین باشد می توان مخزن را پر کرد. در صورتی که در دستگاه آسفالت بر آب از دو طرف به تیغه بپاشد و تمام تیغه را خیس کند، خنک کاری بهتر انجام می پذیرد. همچنین دستگاه دارای محفظه ای برای جلوگیری از پاشیدن آب و پرتاب مصالح تراشیده شده به اطراف است که ایمنی را افزایش می دهد. محل محفظه نسبت به تیغه قابل تغییر است، به شکلی که همیشه محفظه نزدیک ترین فاصله با زمین را داشته و یا در تماس با آن می باشد.

مقدار و اندازه مصرف سوخت موتور Honda GX390

در موتورهای هوندا جی ایکس نمایش داده می شود و شماره ای که بعد از آن می آید نشانگر قطر پیستون می باشد برای مثال هوندا GX390 عدد 390 که از موتور های با قدرت 1 اسب بخار به بالا موجود است. بر روی کاترها، عموما از موتور هوندا GX390 استفاده می شود که نوع سوخت این نوع موتورها بنزین است و مصرف تقریبی GX390 ، 1.3 لیتر در ساعت است که نسبت به فشار که به موتور وارد می شود متغیر است.

نوع سوخت دستگاه های کاتر

دستگاه های کاتر اعم از آسفالت بر، بتن بر و بتن مسلح بر، باید دارای موتوری قوی باشند تا عمل برش را انجام بدهند این دستگاه ها از موتور هایی با قدرت 8 اسب بخار به بالا استفاده می شود که هم می توان از موتور های بنزینی همانند هوندا و غیره یا از موتور های دیزلی همانند مارگو وغیره و بعضا از الکتروموتور استفاده شود که تمامی این موتورها به وسیله فولی و تسمه، نیروی چرخشی را از موتور به تیغه انتقال می دهد.

عمر مفید دستگاه کاتر آسفالت بر و بتن بر

دستگاه و یا تجهیز که از سه قسمت تشکیل شده است متفاوت است که شامل شاسی، تیغه برش، و موتور می باشد که موتور ها هر 50 ساعت نیازمند به تعویض روغن و با مقدار تقریبی 1 لیتر می باشد و هر 500 ساعت نیازمند سرویس اساسی از قبیل از نظر هندل و سیم گاز موتور باید رعایت شود که موتور تحت فشار نباشد. همچنین در قسمت تیغ هم باید احتیاط شود که موتور تحت فشار نباشد. اوپراتور شاسی را بیش از حد حرکت ندهد و دستگاه به زمین چپ نشود. اصلی ترین نکته اینکه همیشه مخزن آب پر باشد و تیغ بدون آب که همان مایع خنک کننده در سیستم خنک کننده می باشد، کار نکند. در قسمت شاسی باید از اتصال محکم موتور به شاسی و محکم بودن تیغ در محل خود اطمینان حاصل نمود. در صورت اینکه احتیاج به استارت اولیه، اول تیغ را از سطح زمین جدا نموده و بعد استارت شود. بدین دلیل که اگر در لحظه استارت تیغ با سطح درگیر باشد، موتور دچار صدمه شده و و تیغه در بیشتر مواقع به طور جدی از بین می رود.

اندازه حجم مخزن آب کاتر های آسفالت بر و بتن بر

آب سیالی که در بیشتر موارد به عنوان خنک کننده در تجهیزات استفاده می شود، به دلیل خاصیت دماپا بودن آب و اینکه این مایع حیاتی به وفور در طبیعت یافت می شود، در دستگاه های برش، همچون کاتر، که تیغ در حال برش آسفالت یا سنگ یا بتن و بتن مسلح به کار می رود.

تیغ کاتر که از آلیاژات فلزی ساخته می شود در اثر اصطکاک با سطوح فوق الذکر دچار حرارت شده و این حرارت باعث مستهلک شدن تیغ کاتر و به اصطلاح دچار سوختگی تیغ می شود. در دوران قدیم به صورت دستی تیغه ها را با آب خنک میکردند اما امروزه با پیشرفت روز افزون علم و تجهیزات صنعتی به آپشن های جدیدی مجهز گردیده اند که نمونه ای از این آپشن ها، یونیت آب خنک می باشد که در کاتر ها تعبیه شده است. اغلب در قسمت انتهایی تجهیز موجود است و به اندازه میانگین 30 لیتر آب در خود ذخیره دارد و به وسیله شیلنگ مخصوص و یا لوله هایی که دارای شیرخروجی می باشد به سمت تیغ کاتر هدایت می شوند. در طول عملیات برش به صورتی روی تیغ ریخته و پاشیده میشود که تیغ را خنک می کند بدین صورت که آب، حرارت تیغ را برای بخار شدن از تیغ گرفته و در نهایت تیغ سرد می شود و در نتیجه، عمر تیغ کاتر افزایش می یابد.

جنس و مدل چرخ های کاتر های آسفالت بر و بتن بر

چرخ عنصر مفیدی است که توسط بشر ساخته شده و در اکثر تجهیزات به کار رفته است. دستگاه کاتر آسفالت بر یا کاتر بتن بر و در اصطلاح های دیگر ماشین برش زمین نیز نیازمند چرخ برای حرکت خود می باشند که در این نوع تجهیزات از چرخ هایی کوچک و مقاوم در برابر وزن بالا استفاده می شود. از آنجایی که این چرخ ها در معرض گرد و غبار و اصطکاک بر روی زمین هستند از چرخ هایی با بلبرینگی گریس خور استفاده می شود که گرد و غبار باعث دچار قفل شدگی چرخ کاتر نشود. جنس خود چرخ از لاستیک ضد فرسایش و تو پر است به این معنی که از تیوپ در لاستیک کاترها استفاده نشده است و در بعضی کاتر ها از چرخ های ترمز دار استفاده می شود.

راه های تشخیص اصل و فرع بودن کاتر های آسفالت بر و بتن بر

رنگ دستگاه به صورت یک دست و بدون لکه گیری و دانه دانه باشد. در قسمت سیلندر و قسمت های بدون رنگ موتور، نشانه هایی مانند نام شرکت، آرم و لوگو، شماره سریال یا بدنه موجود باشد و به طور صحیح نوشته شده باشد.

در لبه ها هیچ گونه زبری و برجستگی که نشانه از ضربه خوردگی یا برش غلط است، نباشد و بصورت صاف و صیقلی باشد به طوری که وقتی دست روی آن می کشیم به دستمان گیر نکند همچنین اجزای دیگر مانند شمع و وایر و قسمت های پلاستیکی نیز باید به همین صورت باشند.

پیچ های اتصال موتور به شاسی کامل بوده بدون هیچ گونه نقصی باشد و موتور را محکم به شاسی وصل کرده باشد. همچنین جنس فولی و تسمه نیز باید از متریال درجه یک باشد و شیر و شیلنگ یا لوله یونیت آب خنک هم باید مورد بررسی قرار گیرد.

سرعت حرکت و برش کاتر های آسفالت بر و بتن بر

سرعت حرکت و برش دستگاه های کاتر نسبت به نوع متریال برشی متغیر است، بدین صورت که سرعت برش در بتن و بتن مسلح با هم تفاوت دارد و با آسفالت به کلی متفاوت است. سرعت در برش بتن بسته به نوع سنگ دانه ها، نرمی و یک نواختی بتن و قدمت بتن متفاوت است و در نوع بتن مسلح تمامی تفاوت ها در بتن را داراست. به علاوه اینکه نوع اندازه و قطر میلگردها و تعداد میلگرد هایی که در بتن به کار رفته است نیز مورد محاسبه قرار می گیرد.

از همه مهم تر نوع آسفالت بر آن است که بیشتر از بتن و بتن مسلح بر مورد استفاده می باشد به طوری که در آسفالت به نوع دانه بندی شن و سنگ های آسفالت، جنس سنگ ها، نوع قیر به کار رفته و تعداد لایه های آسفالت و در آخر اقلیم منطقه عملیاتی هم مهم است. به عینه مشاهده شده آسفالت شهرهای گرم سیری با آسفالت مناطق سردسیر تفاوت هایی دارد.

حدآکثر استفاده از کاتر های آسفالت بر و بتن بر در روز

حداکثر استفاده در روز از دستگاه های برش بتن و آسفالت به بحث هایی که در قسمت هایی قبلی انجام شده بستگی دارد از نظر عمق برش، نوع برش، نوع متریال، اقلیم، اندازه تیغه، شیب زمین و قدرت دستگاه متفاوت است که هر کدام از این مباحث در بخش های قبلی مختصرا به صورت جدا گانه ای مورد بررسی قرار گرفته است.

قابلیت تنظیم عمق برش در کاتر های آسفالت بر و بتن بر

یکی از قابلیت های کاربردی در دستگاه های کاتر برش بتن و برش آسفالت، تنظیم ارتفاع و عمق برش می باشد. به وسیله اهرمی دوار انجام می شود، به صورت پیچ بوده و دارای رزوه می باشد که با چرخیدن شاسی متحرکی که در کف و زیر دستگاه کاتر قرار گرفته است و با کم و زیاد شدن رزوه ها در حرکت چرخشی، همزمان با قرار دادن فشار بر چرخ های پشتی کاتر، اهرم را به بالا و عقب حرکت داده و ارتفاع عمق برش را تغییر می دهد.

تعمیر و نگهداری کاتر آسفالت بر

همیشه باید دستگاه کاتر آسفالت بر دارای آب بوده و به هیچ وجه مخزن آب خالی نباشد.
برای روشن کردن دستگاه کاتر آسفالت بر دستگاه را اول در حالت بالا قرار داده سپس روشن و بعد از آن شاسی به صورت کاملا آرام پایین آمده و تیغه وارد سطح شود.
از هول دادن و فشار بی مورد پرهیز شود.
استفاده از تیغه های مناسب برای هر نوع برش (بتن و آسفالت).
سرویس جامع و کامل موتوری هر 6 ماه یک بار و سالیانه.
سرویس روغن و بازرسی موتوری ماهیانه.
بازدید و سرویس فیلتر هوا به صورت هفتگی.
از چپ شدن و واژگونی کاتر آسفالت بر جلوگیری شود.
تیغه کاتر آسفالت بر در مواقع مناسب تعویض گردد.
شیر و نازل آب مخزن به تیغه مورد بررسی قرار گیرد تا در مواردی که گرفتگی ایجاد می شود سریعا رفع گردد.
به هیچ عنوان تیغه کاتر آسفالت بر بدون آب مورد استفاده قرار نگیرد.
محورهای دستگاه کاتر همیشه گریس کاری شوند.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 12
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 13
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 5
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 14
  • بازدید ماه : 14
  • بازدید سال : 576
  • بازدید کلی : 2723
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی